Pressroom

wtorek, 12 marca 2019

Co dobrego na Wielkanoc?

O trendach konsumenckich, zwyczajach zakupowych oraz świątecznych hitach sprzedażowych rozmawiamy z Dominiką Rąbą, wiceprezes Zarządu ZM Henryk Kania, dyrektorem ds. sprzedaży.

 

Paweł Sikora: O ile rośnie sprzedaż mięsa i wędlin przed Wielkanocą? Na ile dni przed świętami zaczyna się pik sprzedażowy?

Dominika Rąba: Patrząc na nasze historyczne wyniki sprzedaży mogę powiedzieć, że – oczywiście w zależności od kategorii produktowej – wzrosty mogą być nawet dwucyfrowe. Najlepiej widać je chociażby na przykładzie białej kiełbasy, która jest bardzo popularna w tym czasie. Wyraźny pik sprzedażowy rozpoczyna się na około tydzień przed Świętami. Konsumenci chcą możliwie najświeższych mięs i wędlin, więc też wcześniejsze zakupy nie do końca mają sens.

Jakiego typu wędliny i mięsa cieszą się największą popularnością przed Świętami Wielkanocnymi? W jakich opakowaniach? Jak się to zmienia w porównaniu z innymi okresami roku? Jak się to zmienia w kolejnych latach w okresach wielkanocnych?

Przed świętami klienci kupują więcej wędlin i mięs niż na co dzień. Zazwyczaj są to również produkty w większych gramaturach, bo i zapotrzebowanie na nie rośnie. Można także zauważyć, że klienci częściej w tym okresie decydują się na produkty droższe i lepszej jakości. I tak największą popularnością cieszą się wyroby tradycyjne – szynki oraz kiełbasy suche i podsuszane, a także pasztety. Swoje pięć minut, podobnie jak w sezonie grillowym, ma również biała kiełbasa. W przypadku mięs, oprócz bardzo popularnego schabu, miejsce w zakupach ma również drób, w tym m.in. indyki i kaczki, które przy okazji świąt bardzo chętnie zjadamy.

Jakimi kryteriami kieruje się Kowalski dokonując wyboru przed chłodziarką z wędlinami i mięsem?

Choć tradycyjnie już istotnym czynnikiem jest cena, to jednak wyraźnie widać, że w okresie przedświątecznym ma ona mniejszą wagę. A to dlatego, że zależy nam na tym, by stół wielkanocny był nie tylko obfity, ale i smaczny, a znajdujące się na nim produkty były możliwie wysokiej jakości. Siłą rzeczy więc, kupujemy np. nieco droższe wędliny. Decydujemy się więc na lepszą jakość i smak, kosztem wyższej ceny. Liczy się także oczywiście sam produkt – tutaj chętniej kupujemy wyroby tradycyjne niż nowości czy innowacje, których z tej racji producenci raczej nie wprowadzają do oferty przed Świętami.

Jakie produkty zamierzają Państwo wprowadzić w tym roku przed Wielkanocą? Czy przewidziane jest wsparcie reklamowe?

Dla nas niezwykle ważnym produktem będzie wprowadzona niedawno do sprzedaży Szynka Ojca. Ręcznie wiązana, wędzona dymem z drzew owocowych, oparta na recepturze przekazywanej z pokolenia na pokolenie. W efekcie, uzyskaliśmy doskonały smak i wędlinę wysokiej jakości. To doskonała propozycja właśnie na Wielkanoc. Ponadto nasze portfolio tradycyjnie opierać będzie się na kiełbasach typu krakowska czy żywiecka oraz wielu smacznych szynkach na czele z Szynką wędzoną Maestro. Ofertę uzupełni również jak co roku Kiełbasa do koszyczka.

Jaki produkt z Państwa oferty okazał się hitem przed poprzednimi świętami Wielkanocy?

Trudno jednoznacznie wskazać taki hit sprzedażowy. Jak zwykle bowiem nasze standardowe pozycje takie jak kiełbasa krakowska, biała kiełbasa, czy szynka wędzona Maestro sprzedawały się bardzo dobrze. Dużą popularnością cieszyły się także chociażby kabanosy pieczone Henryk Kania Maestro.

Jakie trendy obserwują Państwo na rynku mięsa i wędlin w zachowaniach konsumenckich?

Na pewno wyróżniającym trendem jest coraz większa popularność w spożywaniu przekąsek, co oczywiście ma bezpośrednie przełożenie na szybki wzrost zakupów w tym segmencie. Widzimy to z resztą na przykładzie stale rosnącej sprzedaży naszych mięsnych przekąsek Maestro na czele z innowacyjnymi, bo pierwszymi w Polsce, chrupiącymi chipsami mięsnymi.

Kolejnym trendem jest coraz większe zainteresowanie produktami funkcjonalnymi przeznaczonymi dla konkretnych grup konsumentów o sprofilowanych zainteresowaniach i prowadzących określony tryb życia. Tutaj przykładem takich produktów może być zaoferowana przez nas końcem 2017 roku linia przekąsek „Bez wyrzutów sumienia” przeznaczona specjalnie dla kobiet, czy też przekąski mięsne  ACTIVE dla konsumentów prowadzących aktywny tryb życia.

Cały czas również na popularności zyskują produkty z tzw. krótką etykietą, czy też produkty bez E. W 2019 roku pojawi się w naszej ofercie kilka mocnych odpowiedzi także na ten trend.

Paweł Sikora

Dyrektor ds. PR i relacji inwestorskich

psikora@henrykkania.pl